Audyt Linków

Audyt Linków

1. Czym jest audyt linków?
2. Jaka domena powinna przejść audyt linków
3. W jakim celu wykonuje się audyt linków?
4. Jakie strony wymagają audytu linków?
5. Jakie narzędzia są potrzebne do wykonania audytu linków?
6. Zakres audytu linków
7. Ile kosztuje audyt linków?
8. Czego potrzebujemy do wykonania audytu linków?
9. Jakie informacje są zawarte w audycie linków?
10. Czego można się spodziewać po odbytym audycie linków?
11. Dlaczego Link Detox powinieneś zlecić profesjonalistom?
12. Audyt linków to nie wszystko

1. Czym jest audyt linków?

 

Czy zauważyłeś mniejszą niż dotychczas sprzedaż w swoim biznesie? A może znacznie obniżyły się pozycje, na których jesteś widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania? Albo być może planujesz zakup domeny bądź serwisu i chcesz sprawdzić jego historię? Audyt linków przychodzących będzie odpowiedzią na nurtujące Cię pytania!

Warto pamiętać, że linki są najważniejszym czynnikiem rankingowym Google. To one są silnikiem napędowym, który wpływa na pozyskanie autorytetu wyszukiwarki. Można mieć bardzo dobry angażujący kontent i poprawnie zbudowaną i zoptymalizowaną stronę www, jednak bez dostarczania wysokiej jakości linków, Google nie jest w stanie jej rankingować.

Linki można porównać do paliwa w nowym samochodzie. Mimo że zakupiliśmy rewelacyjne auto, wzbogacone o każde możliwe wyposażenie dodatkowe, to niestety bez silnika i napędzającego go paliwa nie jest w stanie jeździć. Analogicznie jest z linkami. Nawet najlepiej zbudowana i zoptymalizowana technicznie strona internetowa, która posiada dużo angażującego i wartościowego kontentu, nie jest w stanie dobrze funkcjonować i osiągnąć wysokich pozycji w wyszukiwarce bez wartościowych linków do niej prowadzących.

Audyt linków to dokument, który ma na celu analizę linków przychodzących do Twojej strony internetowej, a także weryfikację linków z niej wychodzących. Co to tak naprawdę znaczy? Linki, przychodzące do Twojego serwisu/domeny, to jeden z głównych czynników rankingowych Google. Jeżeli więc chciałbyś zyskać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, a także zminimalizować możliwość nałożenia na Twoją stronę filtra ręcznego Google, przeprowadzenie tego rodzaju audytu jest koniecznie, by móc konkurować z najbardziej zagrażającymi Ci rywalami.

Linki zewnętrzne są bardzo ważnym sygnałem dla Googla, który świadczy o:

  • autorytecie witryny (zaufaniu jakim strona została obdarzona przez inne strony, a także zaufaniu Google),

  • popularności witryny przez polecanie z innych witryn,

  • działaniach podejmowanych przez marketing.

Jednak mimo iż istnieje niepisana zasada, że lepiej mieć jeden link więcej niż mniej, to nie zawsze wszystkie z nich przynoszą korzyści. Linki:

  • nie tematyczne,

  • pozyskiwane ze stron niskiej jakości,

  • pozyskane za pomocą działań Black Hat SEO,

  • ze stron o wątpliwej reputacji (porno, hazard, przemoc, kradzione oprogramowanie),

Mogą stanowić poważny problem, szczególnie wtedy, kiedy algorytm Pingwin zweryfikuje profil linków przychodzących do Twojej strony internetowej. Skutkuje to znacznym obniżeniem pozycji w wyszukiwarce i zdeklasowaniem strony w oczach algorytmów (nałożenie tak zwanej kary algorytmicznej).

Sprawdzane elementy

 

W przypadku toksycznych profili linkowych dużym zagrożeniem jest również nałożenie kary ręcznej od Googla, czyli tak naprawdę pracowników Search Quality Team. Ich zadaniem jest ręczne sprawdzanie witryny i linków do niej prowadzących.

Karę można otrzymać zarówno za nienaturalny profil linków przychodzących jak i wychodzących z naszej strony internetowej. Co to oznacza? Google analizuje profile linków. Jeżeli uzna, że są one tworzone w sposób podejrzany, łamiący wytyczne może nałożyć na nas karę. Wtedy też dostajemy stosowne zawiadomienie do Google Search Console. Często zdarza się, że jest to rezultatem źle przyjętej strategii link buildingowej bądź konsekwencją działania nieuczciwej konkurencji. Najlepszym rozwiązaniem jest przeprowadzenie audytu linków. Audyt ten będzie zawierał również odpowiednią rekomendację, dotyczącą zrzeczenia się szkodliwych nam linków (Disavow Links Tool). Jego celem jest zawiadomienie Googla, by nie brał ich pod uwagę przy ponownej weryfikacji profilu linkowego. Disavow Links Tool używamy w przypadku linków, których nie jesteśmy w stanie usunąć ręcznie.

Tak naprawdę Google nie przedstawił swojego jednoznacznego stanowiska, dającego nam konkretne informacje, definiujące, jak powinien wyglądać dobry link. Wiemy jedynie, że wyszukiwarka oficjalnie zabrania kupowania linków w celu przekazywania mocy domen i autorytetu między nimi. Biorąc Jednak pod uwagę nasze 11 letnie doświadczenie w branży SEO, a także testy, jakie prowadziliśmy w zakresie weryfikacji linków, jak również dostępne na rynku narzędzia, jesteśmy w stanie wywnioskować, które linki Google oceni jako dobre, a które mogą stanowić poważne zagrożenie, czyli nałożenie filtra ręcznego.

Link Detox pomoże Ci zweryfikować profil linków, a także zaplanować długofalową strategię linik buildingową, będącą jedną z kluczowych, podczas budowania autorytetu Twojej strony internetowej w Google.

2. Jaka domena powinna przejść audyt linków

  • pozycjonowane “starymi metodami” SEO w przeszłości,

  • pozycjonowane metodami Black Hat,

  • nagłe spadki widoczności (pozycji),

  • domeny po próbach depozycjonowania (atakach toksycznymi linkami konkurencji),

  • domeny, które uzyskały powiadomienia bądź kary od Google o nienaturalnym profilu linków przychodzących, ( filtr algorytmiczny, filtr ręczny)

  • domeny biorące udział w systemach wymiany linków,

  • domeny sprzedające linki reklamowe,

  • domenu kupujące lub sprzedające linki.

3. W jakim celu wykonuje się audyt linków?

“Mam agencję SEO, której płacę niewielkie sumy, a efekty mają rewelacyjne”, “Ostatnio zauważyłem/am, że drastycznie spadły mi pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania”, “Sprzedaż w moim sklepie internetowym drastycznie spadła, nie wiem, czym jest to spowodowane”, “Chciałbym sprawdzić, jak do tej pory był kształtowany profil linkowy na stronie internetowej” - to tylko najczęściej pojawiające się problemy, z którymi klienci zgłaszają się do nas, a my proponujemy im przeprowadzenie audytu linków. Audyt linków można traktować jako działanie prewencyjne - jeżeli wszystko do tej pory było okej, nie oznacza, że stan ten będzie trwał wiecznie.

Mimo że posiadasz agencję zewnętrzną, prowadzącą dla Ciebie działania SEO, to nie będzie niczym nadzwyczajnym, że będziesz chciał poddać w wątpliwość ich dotychczas prowadzone działania. Szczególnie gdy kwoty, które im płacisz, nie są imponujące, natomiast wyniki są znacznie powyżej oczekiwań. Może to stanowić sygnał o stosowaniu niedozwolonych działań SEO, które w długofalowym procesie mogą okazać się zgubne.

4. Jakie strony wymagają audytu linków?

Niezależnie czy jesteś posiadaczem portalu informacyjnego, strony e-commerce, bloga czy strony wizerunkowej powinieneś przeprowadzić audyt linków. Regularne badanie sygnałów, które prowadzą do Twojej strony internetowej, jest bardzo ważne podczas budowania autorytetu w wyszukiwarce. Jeżeli chcesz pozyskać topowe pozycje na najcenniejsze dla Ciebie frazy, nie możesz dopuścić do sytuacji, w której do Twojej strony będą prowadzić linki niskiej jakości.

Warto na to zwrócić uwagę, gdy po długim czasie braku działań SEO, postanowiliśmy znów je wznowić. Jak wiadomo algorytmy cały czas ewoluują i metody, które sprawdzały się jeszcze 5 lat temu, obecnie są nieaktualne. Dlatego, jeżeli posiadamy serwis, na którym były prowadzone działania SEO, warto przeprowadzić Link Detox, aby wyeliminować wadliwe linki, kiedyś pozycjonujące stronę w wynikach wyszukiwania, jednak dziś przynoszące więcej szkód niż pożytku.

Link Detox jest również bardzo dobrym rozwiązaniem, kiedy mamy podstawy przypuszczać, że padliśmy ofiarą nieuczciwych działań konkurencji/niezadowolonego klienta bądź działań depozycjonujących. Warto wtedy przeprowadzić audyt linków przychodzących, by zniwelować negatywne działanie osób niepożądanych na Twoją stronę internetową. Takie działania będą miały ogromny wpływ na dalsze pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce. Stanowią ogromne zagrożenie, które może skutkować nałożeniem filtra ręcznego.

5. Jakie narzędzia są potrzebne do wykonania audytu linków?

  • Google Search Console

  • Majestic

  • Ahrefs

  • Clusteric

  • Link Detox

  • Congnitive SEO​

6. Zakres audytu linków

Audyt linków obejmuje:

  • analizę linków, prowadzących do strony klienta,

  • analizę linków, wychodzących ze strony klienta,

  • rekomendacje, dotyczące zmiany strategii linkowania zewnętrznego,

  • rekomendacje, dotyczące umieszczania linków na stronie,

  • przygotowanie pliku disavow.​​

 

 

7. Ile kosztuje audyt linków?

Każda strona internetowa posiada inną specyfikę i inną ilość linków, które potrzebują weryfikacji. Każdego klienta traktujemy indywidualnie, tak więc oferty również dopasowujemy do faktycznych potrzeb. Skontaktuj się z nami, a otrzymasz od nas indywidualną propozycję cenową.

Nasze przykładowe wyceny:

Rodzaj serwisu

Cena

Niewielki serwis 2 lata na rynku (kilkanaście podstron)

od 2000 zł

Średniej wielkości serwis 5 lat na rynku (kilkaset podstron)

od 2500 zł

Duży serwis ponad 5 lat na rynku (kilka tysięcy podstron)

od 3000 zł

 

 

8. Czego potrzebujemy do wykonania audytu linków?

  • Google Search Console,

  • Listę poprzednio pozyskanych linków (blast z allegro, katalogowanie, systemy wymiany linków, przekierowania domen, informacje o działaniach reklamowych w internecie).

9. Jakie informacje są zawarte w audycie linków?

  • lista toksycznych, szkodzących linków,

  • ocena autorytetu domeny,

  • liczba linków i stron linkujących,

  • atrybuty linków (dofollow, nofollow)

  • przekierowania,

  • czy linki pochodzą z relewantnych witryn,

  • jakie anchory (słowa) użyte są w linkach,

  • dynamika przyrostu linków,

  • czy są linki wymagające usunięcia / zgłoszenia w disavow (toksyczność linków),

  • porównanie z konkurencją.

  • inne

 

Sprawdzane elementy

 

 

10. Czego można się spodziewać po odbytym audycie linków?

Czas, po którym będą widoczne efekty, dla każdej domeny jest indywidualny - zazwyczaj waha się od 3 tygodni od przeprowadzenia audytu linków do 4 miesięcy. Wszystko jest uzależnione od liczby toksycznych linków w Twoim profilu linkowym, zgłoszonych w Disavow Tool. Google potrzebuje czasu, aby po raz kolejny zweryfikować linki - w tym też procesie odejmuje toksyczne linki i przelicza od początku jakość i ilość tych wartościowych. Jednak, kiedy analiza wyszukiwarki dobiegnie końca, na pewno to zauważysz. Namacalnym dowodem będzie znaczne zwiększenie ruchu na Twojej stronie. Co będzie miało również widoczne przełożenie na zainteresowanie produktami/usługami i ostateczną konwersję. Działania te należy jednak przeprowadzać cyklicznie (przynajmniej raz w roku). Wtedy będziemy mieć pewność, że nasza strona internetowa jest bezpieczna i nie grozi jej żadna kara ze strony wyszukiwarki.

 

11. Dlaczego Link Detox powinieneś zlecić profesjonalistom?

Audyt linków to skomplikowany proces, który jest bardzo czasochłonny. Nie można wykonać go pobieżnie bądź wykorzystując do tego oprogramowanie zwane “automatami”, ponieważ są one zbyt niedokładne, by móc powierzyć im tak istotne zadanie.

Automaty często błędnie identyfikują linki, przez co te wartościowe trafiają do Disavow Tool, a w konsekwencji nie są brane pod uwagę w ponownym przeliczeniu wartości linków przez Googla. Zdarza się również, że toksyczne linki nie są identyfikowane jako te negatywne i pomimo przeprowadzenia audytu linków, Twój profil linkowy nie został w pełni oczyszczony ze szkodzących mu czynników.

Sukces Link Detoksu jest związany bezpośrednio ze sposobem jego wykonania. Najlepsze efekty przynosi pracochłonna i żmudna metoda ręcznego weryfikowania wszystkich linków i ich indywidualna ocena. Jedynie takie działania są w stanie rzetelnie oszacować i odpowiednio zaklasyfikować dane linki.

Indywidualne podejście do każdego linka pomoże uniknąć sytuacji, w której możemy paść ofiarą Googla i jego skrupulatnej oceny linków. Dlatego jeżeli wiemy, że na naszej stronie internetowej były prowadzone działania, związane z pozyskiwaniem linków w Systemie Wymiany Linków (SWL), należy niezwłocznie zdecydować się na usługę Link Detoxu. Audyt linków przychodzących pomoże nam wyeliminować ogromne zagrożenie kary od Googla.  dla naszej strony. Działania, które były skuteczne jeszcze kilka lat temu, obecnie mogą stanowić poważne zagrożenie dla naszych pozycji. Dlatego tak ważne jest regularne czyszczenie profilu linków z elementów, które mogą nam obecnie zagrażać.

 

12. Audyt linków to nie wszystko

Zawsze powtarzamy naszym klientom, że działania, które mają na celu pozycjonowanie stron internetowych, to złożony proces. W jego skład wchodzą: link building, content marketing i aspekty techniczne. Dlatego sama weryfikacja profilu linkowego, to dopiero początek. Nie można oczekiwać ogromnych efektów, skupiając się jedynie na jednym aspekcie. Aby móc rywalizować ze swoimi największymi rywalami, zawsze musimy stąpać krok przed nimi, więc bez przemyślanych i długofalowych działań możesz nie osiągnąć oczekiwanych rezultatów. Wtedy z pomocą przychodzi SalesTube i dział SEO, który uczyni Cię istotnym graczem w Twojej branży.

 

Pod opieką ekspertów
Chcesz rozwinąć i zmaksymalizować swoje przychody?
Napisz do nas
Pozostałe usługi
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej - dowiedz się więcej.